De thuisreis en ontvangst.

24 juni 2013 - Uden, Nederland

Beste volgers,

We zijn inmiddels thuis, dat zullen jullie begrijpen. Echter zijn we nog het verhaal van de thuisreis vanuit Moskou aan jullie verschuldigd. Hierbij een poging.

We werden op de afgesproken tijd opgehaald bij het hotel,  's avonds tegen 10 uur en naar het station van vertrek naar Warschau en voor ons uiteindelijk Arnhem gebracht. De laatste rit door de metropool waar ook op dit tijdstip van de dag nog volop verkeer was. Een groot deel van de rit hadden we 's morgens ook al gemaakt toen we mee mochten rijden toen de chauffeur twee andere Nederlanders op kwam halen die naar het oosten vertrokken vanaf het station waar wij aangekomen waren vanuit die richting, want ja, wij deden deze tocht nou eenmaal tegendraads...! Tijdens de rit 's morgens vertelde Dimitri vanalles over gebouwen enz. waar we langs kwamen en uiteindelijk over vier grote treinstations die op een steenworp afstand liggen in dit deel van de stad.

Moskou heeft negen grote treinstations naar alle delen van het land en erbuiten.

Terug naar onze avondrit naar het station van vertrek. We waren ruimschoots op tijd op het juiste perron. De wagons stonden er al, maar geen locomotief. Wij vreesden te zullen moeten duwen maar dat viel gelukkig mee. We vertrokken rond kwart voor middernacht, dus ook meteen tijd om bivak te maken. Bij het ontwaken de volgende morgen reden we al in Witrusland. In Minsk, de hoofdstad, werd gestopt en konden we naar buiten. We konden echter niet met roebels betalen dus werden er weinig zaken gedaan. De omgeving is nog steeds zoals we tot dan toe gezien hebben. Kleine houten  huisjes in de dorpjes, alles kleinschalig en zonder uitstraling. Het terrein wordt wel steeds meer open met agrarische activiteiten. Dan nadert de grens met Polen. Weer uitgebreide douane-activiteiten aan beide zijden van de grens met daartussen weer het vervangen van de onderstellen van de wagons; de spoorbreedte is in Europa anders dan in Rusland. Na uren oponthoud rijden we in Polen. Hier zijn de bebouwing en het landschap heel anders: gewoon westers!

In Warschau moeten we overstappen. Dit kan op hetzelfde perron. Nu in een moderne westerse trein. Twee coupees van drie personen: we krijgen in elke coupe een gast. Deze trein gaat naar Amsterdam, wij zullen in Arnhem uitstappen. We maken de grenspassage met Duitsland niet bewust mee, drie-hoog slapen we op dat moment. Wel zijn we er weer bij als we Keulen binnen rijden; een mooi uitzicht op de dom. In Arnhem stappen we over naar Nijmegen waar we weer over moeten stappen en daar wacht ons een aangename verrassing: de dames staan op het perron met mooie hawaiaanse slingers! Ons plan om met dure versierselen behangen petten uit te stappen in Ravenstein, waar wij de dames verwachtten, valt hiermee in het water, maar de vreugde is des te groter. Lekker bijpraten bij een bak echte koffie is ook niet verkeerd!  Dan gezamenlijk op naar Ravenstein, waar nog een groter welkomstcomitee wacht. Na een uurtje gezellig bijeen in het Veerhuis gaan we allen naar huis. De reis is nu echt voorbij!

Graag willen we onze volgers bedanken voor de belangstelling en de reacties.

Wij zijn nog lang niet uitgepraat, zeker niet als we elkaars foto's ook nog eens zullen gaan bekijken

Wij groeten eenieder,

Ab, Arie, Adrie, Wim.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gerben:
    24 juni 2013
    Welkom terug in Nederland! Wat een reis, boeiend om jullie verhalen te volgen.
    Groet Gerben Veerbeek
  2. Jan en Liza:
    25 juni 2013
    Bedankt voor de mooie verhalen en foto's, het is mooi.

Groetjes,

Jan en Liza.
  3. Dick van der Vaart:
    25 juni 2013
    Het woordje "mee" hoort nog thuis in mijn vorige reactie.

Nogmaals groet, Dick
  4. Frans van Bussel:
    25 juni 2013
    Blij dat jullie weer heelhuids thuis zijn, na deze prachtige reis.

Erg bedankt dat ik een kijkje bij jullie mocht nemen, en jullie avonturen mocht meebeleven.

Gr. Frans